Izomerő és a szív-ér betegségek

Közzététel: 2020. november 12.

Muscular strength and cardiovascular disease
Carbone, Salvatora C., Lavie, Carl J: J Cardiopulm Rehabil Prev 2020 Sept; 40(5), 302-309. doi: 10.1097/HCR.13nulla525.

Az izomerő csökkenése (dynapenia) kapcsolatban van a kardiovaszkuláris kockázattal, egyes kórállapotok kialakulásával, az erőállapot ismerete alapvetően fontos a tápláltság, a testösszetétel megítéléséhez. Fejlesztése egyszerű fizikai aktívitással, erőedzéssel, táplálkozási korrekcióval és farmakológiai úton is sikeres. Az erő mérése egyszerű feladat, egyszerű műszerezettséget igényel. Kutatási célra a specifikus erő (MR-rel mért izomkeresztmetszetre eső maximális izometrikus erő), méginkább a hajlítás-feszítés során ellenállásokkal szemben létrehozott különböző szögsebességű mozgás erő-sebesség összefüggésének ismerete kívánatos. Dinamométerrel az izometrikus maximális feszítőcomberő mérhető –felemelés-kísérlet során, míg klinikai célú erőmutató a maximális kézszorító — markoló- erő — továbbiakban ME szolgál, marok dinamométerrel mérve. Kérdés, mit mond a ME az orvosnak a személyről, a betegről? A mérés kivitelezése: a tenyér nagyságához kell állítani a markolót, egy-egy maximális erőfeszítés 3-5 mp, 20-30 mp szünetekkel háromszor, a legnagyobb értéket fogadjuk el. Az életkori, a rasszonkénti és nemenkénti normák irodalma nagy. A sarcopenia határa férfin 27, nőkön 16 kg, ami ilyen esetben kiegészítendő további funkcionális mutatókkal: korábban a kar és a lábak izomtömegét vették figyelembe (21 illetve 15 kg — testfelszínre számítva 7 illetve 6 kg/m2 . Most a teljesítmény-próbák kerültek előtérbe: maximális járássebesség 0,8 m/mp, short performance battery 8 pontnál kevesebb; Timed Up And Go teszt 20 mp-nél hosszabb feladatmegoldás, és/vagy a hat perc alatt gyalog megtehető táv 400 méternél kevesebb (Apor, 2020). A cachexia nem-szándékozott test(súly)vesztést jelent, mind a lean (zsírmentes), mind a zsírtömegből — többnyire kórfolyamatok kapcsán. Az izomtömeg és izomerő fejlesztése a rezisztencia-edzéssel történik, ami némiképen segíthető fokozott fehérje bevitellel (testépítés!), savófehérjével, specifikus aminósavakkal, telítetlen zsírsavakkal — a klinikusi tanács napi 1,6g/kg fehérje bevitele természetes táplálékkal. A fiatalkori dinapenia elkíséri a személyt, aki ha nem változtat az alacsony fizikai aktívitásán, a BMI-je legfeljebb zsírlerakódással tűnik majd kedvezőbbnek — de ez illuzió. A markolóerő figyelembe veendő előrejelző: a magas érték esetén kisebb a szívesemény, a szívelégtelenség, az agyvérzés.Például a kísérés során 374ezer személyen 5 kg markolóerő javulás 19%os kardiovaszkuláris esemény-gyakoriság csökkenéssel járt együtt; másik tanulmányban 1 kg erőtöbblet 12-30 százalékos szívbetegség-mentességgel járt. Az időseken szoros a kapcsolat a markolóerő és az élettartam között. A nőkön ez még erősebben érvényesült a kétmiiliós populáció kísérése során. Nem azonos súlyú a zsírmentes testtömeg (lean body mass) és az erő jelentősége: az erő mértéke a fontosabb prognosztikai mutató. Magyarázat: a „specifikus erő”: az izomkeresztmetsztre eső erő a korral és kórállapotokkal csökken. A frailty (törékeny — Fried kritériumok) idős személy teljesítmény-mutatói (l. előbb) fontosabbak a prognózis szempontjából, mint az erő vagy az izomtömeg vagy a lean body mass. A kórállapotokban: diabetes, elhízottság, emelkedett diasztolés vérnyomás esetén az alacsony markolóerő — és az egész test izomzatának fejlesztése — jelentősen javítja a prognózist.

Ezért szól a „mindenkinel javasolt” testmozgás-tanács: a heti legalább 5x30 perc aerob (lendületes gyaloglás, kocogás, úszás, bármely lihegtető tevékenység) testmozgás mellett legalább heti 2x20 perc akár dinamikus, akár izometrikus rezisztencia (erő)edzést is végezzünk: saját súlyunk, súlyzók, gumiszalag stb. segítségével. Ennek sincsen korhatára!

Apor Péter dr.




Vissza a Referátumok oldalra


Adatkezelési tájékoztató

Kövessen minket a Facebookon!