Fizikai aktivitás útmutató az amerikaiaknak

Közzététel: 2019. október 10.

The physical activity guidelines for Americans
Pierci KL, Troiano RP et. JAMA 2018; Nov.12.

A kulcs perspektívák: 1. Az USA-ban 117 milliárd egészségi kiadás és a korai halálozások egytizede az elégtelen fizikai aktivitás következménye. A 2015-16os felmérések szerint a férfiak 26, a nők 19, a serdülők 20 százaléka nem végez elegendő testmozgást. 2. 2018ban új útmutatót adtak ki. 3. A 2008-ashoz képest új, hogy a legalább tízperces aerob jellegű fizikai aktivitások összeadódnak. A felnőtteknek heti legalább 150 percnyi közepes-lendületes, aerob testmozgás és heti két napon izomerősítés, a fiataloknak heti három napon. 4. A 3-5éves kisgyermekek aktívak legyenek a nap folyamán minél több ideig. Az 5-17 évesek napi legalább egyórás, közepes-lendületes testmozgásban vegyenek részt. 5. A felnőttek heti legalább 150-300 perces közepes intenzitású vagy 150 percnyi lendületes fizikai aktivitást végezzenek a heti két izomfejlesztés mellett. Az idősek emellett egyensúlyozást fejlesztő gyakorlatokat is végezzenek. A haszon a kisebb halálozási esély a kardiovaszkuláris események és halálozás terén, csökkenés ezek rizikótényezőiben (magas vérnyomás, diabetes), esélycsökkenés sok rák megjelenésében (hólyag-, mell-, vastagbél, endometrium, nyelőcső, vese, tüdő, gyomor). Javul a gondolkodás, csökken a demencia esélye, a szorongás, a depresszió, egészségesebbek a csontok, kisebb az elesés esélye. 6. A krónikus betegek és a korlátozottak is próbálják meg ezeket a feladatokat megoldani. A terhes nők a szülés után is legalább heti 150 percnyi lendületes testmozgást végezzenek. 7. „Többet mozogni és kevesebbet ülni” csaknem mindenki számára előnyös. 8. Mind az aerob, mind az izomerősítő testmozgás kedvező az egészségre. 9. Lépésszámláló vagy egyéb, testen viselhető eszköz segítheti az egyént a célok elérésében, az aktivitás fenntartásában. 10. Partnerségek az egészségügyi szakemberek a közösségben, a rekreáció, a fittness, a park-szektor terén. Ezek együttműködése fontos feladat.

Apor Péter dr.




Vissza a Referátumok oldalra


Adatkezelési tájékoztató

Kövessen minket a Facebookon!