A kötőszövet funkcionális alkalmazkodás az edzéshez

Közzététel: 2019. május 5.

Functional adaptation of connective tissue by training
Bohm S. és mtsai (prof Adamantios-Arampatzis, Humbold Univ zu Berlin; a.arampatzis@hu-berlin.de): Dtsch. Ztschr Sportmed 2019; 70(4):105-110.

Az ínak compliance-e jelentősen befolyásolja az izom hossz-erő és hossz-sebesség jellemzőit és emellett energia tárolást végez, mint egy rugó, így az izomsejtek kisebb, gazdaságosabb összehúzódással is képesek a nagy erő kifejtésére. A stiffness a megfelelő mutató, amely a feladattól – sprint, tartós terhelés, kipihenés – függően más és más optimummal bír. Az ín az anyagában (kollagén és kollagén kereszthidak) és átmérőjében képes alkalmazkodni. A külső erőt az extracelluláris matrix viszi át a cytoskeletonra, a stiffness védi a rendszert a túlzott feszítéstől. Fiatalabb korban vastagabb ínak és nagyobb stiffness védi a mozgatórendszert, de az időskori stiffness csökkenést a folyamatos aktivitás kivédheti. Mi az optimális strain nagysága, frekvenciája, tartama, gyakorisága? A tapasztalatok a 4x5, 3 mp-es szeteket találták legjobbnak, 14 héten át – ez edzésenként negyed óra. (The „Berlin-method”: www.spowi.hu-berlin.de/en/institut-en/tbw-en/Research/tendon-training/berliner methode_engl.pdf). A tapasztalataik szerint az ín strain 4,5-6,5 százaléka az optimális terhelés, ismételten 3 mp-en át az MVC 90 százalékával, 4 ismétlés mind az 5 szetben. A maximális, 100%-os erőkifejtés 6,5%-os straint jelent, a 9% feletti strain degenerációt vált ki. A kiegyensúlyozott alkalmazkodás az erő növelése a strain változása nélkül. Dinamometria és ultrahangos ín-mérés (részletesen: Leistungssport 2018;48:17-21.) a személyre szabott edzést teszi lehetővé.




Vissza a Referátumok oldalra


Adatkezelési tájékoztató

Kövessen minket a Facebookon!


Kérjük, adója 1%-ával támogassa társaságunkat!