A mozgás mennyiségének és intenzitásának hatása a hasi elhízásra és a vércukorra a kövér felnőttek edzése során

Közzététel: 2018. december 15.

Ross R. és mtsai (Kingston, Kanada): Ann Int Med 205;162:325. doi: 10.7326/M14-1189).

Média hirdetéssel toborozták a kísérletre vállalkozó ezer személyt, akik közül 300-an kezdték el a 24 hetes edzésperiódust, és 217-en fejezték be. A 75 fős nem-edző kontrollok mellett az alacsony intenzitású és volumenű csoport a VO2max ötven százalékával edzésenként 180 illetve 300 (nő-férfi) Kalória felhasználással edzett (LowAmountLowIntensity). Az alacsony intenzitású, de nagyvolumenű edzést (HALI) 360 illetve 600 Kalória alkalmanként az aerob kapacitás felével végezték, míg a nagy intenzitású és nagy volumenű edzés (HAHI) 360 illetve 600 Kalóriát égetett el 75 százalékos intenzitású gyaloglással-kocogással a futószalagon, heti öt edzés-alkalom során. A résztvevők négyszer 1-1- hétig ActiGraph GT3X akcelerométert viseltek a testmozgásuk felmérésére. A fittségüket spiroergometriával mérték a maguk választotta gyaloglás-sebességű, növekvő meredekségű gyaloglás során. A haskörfogatot a crista felső éle szintjében mérték, a kétórás cukor-terheléshez 75 grammot fogyasztottak el. A Matsuda-indexet számították az inzulin-érzékenység jellemzésére: az éhomi inzulin és glukóz szint szorzatát megszorozzák a teszt alatti átlagos inzulin és glukóz szint szorzatával és ezzel a számmal elosztanak tízezret. A bevallott étkezést kéthetes szakaszban komputerrel értékelték.

Az átlagos napi edzésidő 31, 58 és 40 perc volt a fenti edzés-sorrendben. A napi testmozgásuk nem változott. A haskörfogat csökkenés a LALI csoportban 3,9 cm, a HALI-ban 4,6 cm, a HAHI-ban 4,6 cm volt. A kétórás cukorszint a HAHI edzést végzőkön csökkent legnagyobb mértékben.




Vissza a Referátumok oldalra


Adatkezelési tájékoztató

Kövessen minket a Facebookon!


Kérjük, adója 1%-ával támogassa társaságunkat!