Melyik a legalkalmasabb mozgásforma a gondolkodás frissítésére időskorban?

Közzététel: 2019. április 15.

Is there a preferred mode of exercise for cognition enhancement in older age? – A narrative review, Yael Netz
(The Academic College at Wingate, Netanya): Front Med 2019 March. doi: 10.3389/fmed.2019.00057.

Jobb-e az aerob edzés, mint az egyensúly javítása, vagy a tánc vagy egyéb, az agyi funkciók védelmére? Az aerob edzés, az erő fejlesztése = rezisztencia-edzés; hajlékonyság, egyensúly, koordináció-fejlesztés a lehetőségek. Ezek vagy fizikai: aerob és erő, illetve a többi: az egyensúly, a koordináció és a hajlékonyság gyakorlása. A fizikum edzése nagyobb anyacsere igényű és ismétléses jellegű. A mozgásos aktivitások ismétlődő és nagyobb energiát kívánnak, mások a neuromuszkuláris igénybevételt igénylik nagyobb mértékben – pl. a Tai Chi. Az aerob jellegű edzés a kardiovaszkuláris fittséget javítja elsősorban, a motoros edzés a gondolkodást foglalkoztatja elsősorban, és feladat-specifikusan az agy neuroplaszticitását és a gondolkodást veszi igénybe. A fizikai edzésben az intenzitás az a komponens, ami hat az idegrendszerre, míg a mozgásos feladat komplexitása az, ami az idegrendszert foglalkoztatja. A kettő együttese, a fizikai-mozgásos aktivitás és a feladatvégrehajtás bonyolultsága együtt a legalkalmasabb a mozgásos és kognitív funkciók őrzésére – minél többféle a mozgás, annál komplexebb a hatása.

Referens megjegyzése: a Tai-Chi gyakorlatok a netről elleshetők – jó szívvel javasolom az otthon edzeni kedvelőknek.

Apor Péter dr.




Vissza a Referátumok oldalra


Adatkezelési tájékoztató

Kövessen minket a Facebookon!


Kérjük, adója 1%-ával támogassa társaságunkat!