A fizikai aktivitás mértékének rutin megítélése és előmozdítása az egészségügyi ellátás során

Közzététel: 2018. október 17.

Routine assessment and promotion of physical activity in healthcare settings. A scientific statement from the Amercan Heart Association
Felipe Lobelo és mtsai – 12 szerző): Circulation 2018;137:e495e522. doi: 10.1161/CIR13nulla559.

A fizikai inaktivitás egyike a legsúlyosabb kockázati tényezőknek: a népesség 80 százaléka nem teljesíti a „mindenkinek javasol” aerob és izomzat fenntartó tevékenységet, amellyel csökkenti lehet negyvennél több nem-fertőző betegséget, például a diabeteszt, a kardiovaszkuláris megbetegedéseket, obezitást, depressziót, Alzheimer betegséget, arthritist, rákot, osteoporózist. A testmozgás jótékony hatása sokszor felülmúlja a gyógyszerekét. A cukor- és lipid-mutatók, a vérnyomás, az obezitás, a dohányzás mellett terjedjen ki az orvosi érdeklődés a fizikai aktivitásra is. Az állásfoglalás erről szól. A My LifeCheck – Life’s Simple 7 tartalmazza a fizikai aktivitást – az AHA szorgalmazza is a terjedését számos állásfoglalásban, felszólításban, azonban a rutin betegellátásban nem mindenütt érvényesül, noha „vitális jel” a fizikai aktivitás. A Framingham rizikó-score valamennyi faktorát javítja a megfelelő fizikai aktivitás; az inaktivitás következtében kialakult kórállapotok az USA egészségügyi kiadásainak több mint 11 százalékát teszik ki, a világon a betegellátásban 54 milliárd dollár évente, a munkaképesség csökkenésben 13,4 milliárd, ugyanennyi a betegségek miatt megrövidült életévek anyagi terhe. Nyilvánvaló, hogy a fizikai aktivitásról rutinszerűen kellene tájékozódni az egészségügyben. Az egyszeri próbálkozás kevés sikert ígér. Rövid tájékozódást követő – akár írott – egyszeri tanácsadás az elsődleges ellátó részéről mérsékelt hatással bír. Egy személyt rávenni arra, hogy egy év után teljesítse a legalább 5x30 perc közepes iramú állóképességi (vagy heti 75 perc intenzív) testmozgást és 2x30 perc rezisztencia-aktivitást (a metabolikusan aktív izomtömeg és az izomerő javítására), legalább 12 találkozást igényel. (Az alkohol leszokáshoz 9,1, a dohányzás elhagyás átlagosan 14 alkalom kell.) Ettől függetlenül, az inaktivitással – fekvéssel, üléssel – töltött idő is rizikó tényező, ezért fél-egy óránként szakítsuk meg ezeket 5-10 perces, legalább mérsékelt intenzitású járással, lépcsőzéssel, gimnasztikával, házkörüli tevékenységgel…

A fizikai inaktivitás nagy rizikót jelent a kardiovaszkuláris és metabolikus betegségekre. A testmozgás, a fittség életjel. A hatásmechanizmust még nem értjük teljesen, az erek védelme lehet a fő tényező. A gyulladást csökkentő hatás is lassítja a vaszkuláris öregedést. Az amerikai Preventive Services Task Force B evidenciával javasolja, hogy egészségügyi személy konzultáljon a testmozgás és az egészséges étkezés témában a rizikó faktorokkal bírókkal – ez leghatásosabban strukturált programban oldható meg. Ennek a hatása mérsékelt-közepes, például a hipertóniások egy év után heti 40-53 perccel többet mozogtak. A költség-haszon annyi vagy jobb, mint a gyógyszeres intervencióké.

Hogyan ítélhető meg a fizikai aktivitás? A kérdőíves módszerek közül – 132et idéz a közlemény –, legegyszerűbb az Exercise Vital Sign két kérdéssel. (Az International Physical Activity Questionnaire magyarul az Orvostovábbképző Szemle 2008; No 3, 79-81. oldalain olvasható). Újabban a testen vagy a ruházaton viselt mozgásérzékelők (akcelerométer, pedométer, GPS) adhatnak objektívebb információt. A szűrön fennmaradt 14 kérdőív kitöltése 1-5 perc, a megbízhatóság 0.39-0,88 közötti (Rapid Assessment of Physical Activity; PAVS, EVS, General Practice Physical Activity Q., Marshall-Smith, Speedy Nutrition and Physical Activity Assessment, Stanford Brief Activity Survey,egy kérdés: Milton szenzitivitásuk 46-91%, specifitásuk 10-100%. Hogyan lehet ezt integrálni a betegellátásba? A Kaiser Permanente Biztosító az EVS-t építette be: heti hány napon végez mérsékelt vagy intenzívebb testmozgást, például lendületes gyaloglást? Alkalmanként hány percig? (Referens: a Dél-Kaliforniai Kaiser Permanente az indítója és támogatója az Exercise is Medicine mozgalomnak, amely hazánkban is aktív.) Weblapján a betegek ötleteket, tanácsokat érhetnek el. Az EVS kérdőív előrejelző szerepét 622ezer felnőttön az aktívakon 4,6/3,3 Hgmm-rel alacsonyabb vérnyomás, 1,45 mg/dl-rel alacsonyabb éhomi vércukor érték mutatja.

Az aktivitás monitorok (Wearable Activity Monitors) hatalmas kínálatából lehet választani – ezek még nem eléggé kiforrottak, a klinikus számára könnyen használható software kell. A bevezetésük akadályai a használatuk tanítása, a válaszoló rendszer hiányossága, a műszaki kontroll szükségessége, a kiértékelés és a betegnek adandó válasz feladata stb. Ezek ellenére is rohamosan fejlődik ez a kontrol lehetőség, a privát biztosítók körében gyorsabban. Az orvosok idejét, amit a fizikai aktivitás előmozdítására szánnák, kevés biztosító fizeti. Az egészség-konzultációra alkalmas nem-orvos (és orvos) egyének száma is korlátozott. Ki kell dolgozni a feljogosított professzionalisták hálózatát, az anyagi hátteret, a fitnesz centrumok részvételét és sok egyéb tényezőt, tovább kell képezni az orvosokat és a segítőket – akiket az ülő életvitel éppen úgy jellemez, mint másokat. A fizioterapeuták a programok végrehajtásában, a nővérek a kezdeményezésben kaphatnának nagyobb szerepet. Ne maradjon ki beteg vagy nagy kockázatú személy a betegség megelőzés e lehetősségéből. Például a diabetes prevenciós programot az Ifjúsági sportszervezettel (YMCA) társulva fejlesztik jelenleg.

Adjunk prioritást minden vizitkor az érdeklődésnek a fizikai aktivitásról; ha ez kevés, bíztassuk a beteget; segíthetnek a testen viselt aktivitás-érzékelők; az izomzat és a hajlékonyság megtartása-fejlesztése is szerepeljen az orvosi tanácsok között; adjunk írott információt is a testmozgás előnyeiről és a megvalósíthatás lehetőségeiről; a testmozgás előnyei eltörpülnek az esetleges hátrányok mögött; legyen az orvos is pozitív példamutató.

Apor Péter dr.




Vissza a Referátumok oldalra


Adatkezelési tájékoztató

Kövessen minket a Facebookon!


Kérjük, adója 1%-ával támogassa társaságunkat!