A fizikai aktivitás hatskálájú jellemzése

Közzététel: 2018. március 22.

On the use of a six-level scale for physical activity
Grimby G, Fraundin K (University of Gothenburg; E-mail: Gunnar.Grimby@rehab.gu.se): Scand J Med Spotrs 2018;28:819. doi:10.1111/sms.12991.

Az 1968-tól ismert és használt négyfokú aktivitást jellemző skála a munkahelyi és a szabadidős testmozgás leírására, a tartam és az intenzitás figyelembe vételével (Saltin és Grimby: Circulation 1968;8:1104-15). Hatszázezernél több, főleg az északi országok lakóiról kapott adatot foglaltak össze (Grymby et : Scand J Med Sci Sports 2015;25(Suppl.4):119.). A skálát tovább fejlesztették a házkörüli tevékenységek, az idősek aktivitásának pontosabb felmérésére, és Svédországban Dániában, Norvégiában használták, a finnek pedig hétfokúra terjesztették ki (Rasinaho M et: Health Promot Int 2012;27:463.) A háztartási tevékenység jellemzését Mattiasson-Nilo és mtsai építették be (Aging 1990;2:191-8.). Ezek a módosítások nehézséget jelentenek a közös nevezőre hozásban, ezt szándékolja feloldani a jelen közlemény. A hatfokú skálát sokkal kisebb populáción használták. A számos validitási vizsgálat között a maximális járásgyorsaság (r: 044-0,46), az erőmutatók (r: 0,4--0,53), az elesések, a mortalitás, a járásnehézség előrejelzése szerepel. A reprodukálhatóság kedvező. A módosítások után a hétfokú skála jelenlegi formáját Portegijs és mtsai közleménye ismerteti (Scand J Med Sci Sports 2017;27:1423-1430).

A Mattiasson-Nilo-féle hatfokú skála: 1: Egyáltalán nem végez fizikai aktivitást. 2: Főleg ül, olykor sétál, könnyű kertészkedés és hasonló; étel felmelegítés, por letörlés vagy „clearing away”. 3. szint: Könnyű fizikai munka heti 2-4 órában, úgymint gyaloglás, horgászás, táncolás, szokásos kertészkedés, a boltba és vissza gyaloglás. Főleg a könnyű házimunkák: főzés, dusting, clearing away, az ágy rendberakása. A heti takarítás végzése vagy abban részvétel. 4. szint: Heti 1-2 óra közepes testmozgás: kocogás, úszás, gimnasztika, nehéz kertészkedés, otthoni közepes és nehéz teendők, heti porszívás, padlófelmosás, ablakmosás. 5. szint: Közepes sportolás: tenisz, úszás, kocogás legalább heti 3 óra. 6. szint: rendszeresen Intenzív és nagyon intenzív testmozgás, futás, sífutás.

Laukkanen és mtsai (1998) a 3. szintre „light physical activity” helyett „moderate physical activity” nevezéket használtak, 2-4 heti óraszám helyett kb. „3 óra”, hosszabb gyaloglások vagy biciklizések, intenzív házkörüli aktivitás ami olykor légszomjhoz, izzadáshoz is vezet. Az 5. szint: moderate exercise legalább heti 3 órában: tenisz, badminton, úszás, kocogás, 6. szint: versenysportok.

A validizálás nem történt meg, noha a gyaloglás sebesség és a lépcsőjárási képességgel történt korrelálás. A prediktív érték az elhalálozás, az időskori funkcióromlás, járási nehézség tekintetében szerepelt 1-1 tanulmányban. A hatfokú skálát sokkal kevésbé használták, mint a négyfokút. A reprodukálhatóság 175 személlyel 0,65 körüli r-t adott.

Főleg az idősebb népesség aktivitási szokásainak felmérésére használták a kérdőíveket, amelyek további fejlesztésekkel „ígéretesek”.. Grimby és Frandin szerint.

Nyugat-Svédországban 3588, ötven éves körüli férfi és nő fizikai aktivitásának felmérésére a SGPALS (Saltin-Grimby Physical Activity Level Scale) kérdőívet használták. Minél kevesebb volt az aktivitás, annál inkább dohányoznak, túlsúlyosak, magasabb a nyugalmi pulzus, az LDL-C, a stressz. Az orvosi alapellátásban javasolják a kérdőív használatát Rödjer L és mtsai (2012).

A négy fokozat:

  1. Inaktív: ül, TV-t néz, filmet néz, komputerezik vagy egyéb ülő tevékenységet végez.
  2. Némi könnyű fizikai tevékenységet végez heti legalább 4 órában: gyaloglás/biciklizés a munkába.
  3. Rendszeres, közepes intenzitású aktivitás: intenzív kertészkedés, kocogás, úszás, tenisz stb. heti legalább 2-3 órában.
  4. Rendszeres, edzés-szerű aktivitás: futás, terepfutás, sífutás, labdarúgás, kézilabda és hasonlók.

Rödjer L, Jonsdottir IH, Rosengren A et: Self-reported leisure-time physical activity: a useful assessment tool in everyday health care. BMC Public Health 2012;12:693.

Portegijs E, KeskinenKE, Tsai LT et: Physical limitations, walkability, perceived environmental facilitators and physical activity of older adults in Finland. Int J Environ Res Publ Health 2017;14(3). doi:10.33906ijerph14030333.

A 839, 75-90éves finn lakos fizikai aktivitása, majd 1-2 év múlva a teszt megismétlése történt, valamint az alsó végtag mozgáskorlátozott állapotát mérték fel a Short Physical Battery Score-ral. Ahol a környezet több lehetőséget, több bíztató ingert kínál a gyaloglásra, ezzel élnek is az idősek. A természet a fizikai aktivitás elősegítője (Portegijs E, Sipila S Viljanen A et 2017) .

Az idősek életterét szűkíti a mozgásuk akadályozottsága, az alsó végtag funkcionális zavara, ha segítségre szorulnak, a kognitív funkciók romlása. Poranen-Clark et 2018.

Poranen-Clar T, von Bonsdorff MB, Rantakokko M et: Executive function and life-space mobility in old age. Aging Clin Exp Res 2018;30(2):145-51. doi:10.1006/s40520-017-0762-3.

A hospitalizált személyek fizikai aktivitása az elbocsájtás után kevesebb, mint korábban volt. Ennek elkerülésére otthoni rehabilitációs programot szerveznek (Turunen et 2017).

Turunen K, Aaltonen L, Kumpumaki J et: A tailored counseling and home-based rehabilitation program to ncrease physical activity and imrove mobility among community-dwelling olderpeople after hospitalization:protocol of a randomized controlled trial. BMC Musculoskeletal Disord 2017;18(1):477. doi:10.1186/s12891-017-1825-5.

A „mobilitás az élettérben” (Life-space mobility in old age: LISPE) témában a triaxiális akcelerométerek segítségével (pl. Hokie AM20 Activity Meter) nyerhetünk adatokat (Tsai et 2016).

Tsai LT, Rantakooko M, Rantanen T et: Objectively measured physical activity and changes in life-space mobility among older people. J Gerontol A Biol Sci Med Sci 2016;71(11):1466-71. doi.10.1093/gerona/glw042.

A University of Jyvaskyla Active Aging Scale az idősek életminőségének mérésére alkalmas, interjú vagy ön-kitöltés révén. (Rantanen T et 2018)Rantanen T, Portegijs E, Kokko K et: Developing and assessment metgod of active aging: University og Jyvaskyla Active Aging Scale. J Aging health 2018 Jan.:898264317750449. doi: 10.1177/0898264317750449.

Az idősek a relatíve kis intenzitású aktivitást—gyaloglás 100as pulzus alatt, háztartási tevékenység—végzik, és ezek nagyon fontosak a funkcionalitás megtartásához (Westerterp 2003; 2008).

Westerterp KR: Physical activity as determinant of daily energy expenditure. Physiol Behav 2008;93(4-5):1039-43. doi:10.1016/j.physbeh.2008.01.021.

Westerterp KR: Impact of vigoros and non-vigorous activity on daily energy expenditure. Proc utr Soc 2013;62(3):645-50. doi:10.1079/PNS2003279.

A LISPE tanulmány 848, 75-90 éves résztvevője 7 napig triaxiométert viselt, a fizikai aktivitásukról egyetlen kérdést tettek fel: hét mozgásintenzitást sorolt fel a kérdőív a többnyire semmitől a versenysportokig. Korlátlan (élettér-) mobilitás, gyaloglási nehézség 500 méternél messzebbre és a hétfokú mozgás-féleség a kérdések. Egy és két év múlva megismételték a felmérést, jó egyezéseket láttak. Megfelelő a habituális fizikai aktivitás megítélése ezzel a módszerrel (Portegijs E, Sipila S et 2017).

Portegijs E, Sipila S, Viljanen A et: Validity of a single question to assess habitual physical activity of community-dwelling older people. Scand J Med Sci Sports 2017;27:1423-30. doi:10.1111/sms.12782.

A hatfokú kérdőív:

VISSZATEKINTVE AZ ELMÚLT FÉL ÉVRE, melyik leírás jellemzi legjobban az Ön fizikai aktivitását?

0: többnyire pihenés, alig bármi aktivitás

1: többnyire ülés, ülve tevékenykedés: olvasás, TV nézés. Csak felszolgálás (grooming), öltözködés.

2: könnyű háztartási munka, ételkészítés, portörlés, könnyű kertészkedés, heti 2-3 sétálás.

3. Mérsékelt (moderate) fizikai aktivitás heti kb. 3 órában. Porszívózás, felmosás, szőnyegek mozgatása, hosszabb séták 2 km felett, biciklizés.

4. Heti legalább 4 órányi mérsékelt-közepes (moderate) aktivitás, napi 30 percnél hosszabban. Tevékenységek, mint a 3. pontban legalább 4 órában, 1-2 óra nehéz kertészkedés/házimunka, amelyik olykor nehézlégzést, verejtékezést vált ki.

5. Aktív sportolás hetente többször, ami megizzaszt, légszomjat okoz. Intenzív kertészkedés legalább heti 3 órában.

6. Versenysportokban részvétel.

Portegijs E, Sipila S, Viljanen A et: Validity of a single question to assess habitual physical activity of community-dwelling older people. Scand J Med Sci Sports 2017 Nov;27(11):1423-30. doi:10.1111/sms.12782.

A választóvonal a mérsékelt (moderate) fizikai aktivitás heti legalább 4 órában – ez már jelentős előnyökkel jár az ACSM állásfoglalása (2009) szerint. Ugyan a kisintenzitású tevékenység is jár némi egészségi haszonnal (Buman et 2010,Aijo 2016), de a heti legalább 3 órányi lendületes aktivitásnak van jelentős szerepe a funkcionalitás és az élet védelmében.

Buman MP. Hekler EB, Haskell Wl ET: Objective light-intensity physical Activity associations with rated health in older adults. Am J Epidemiol 2010, 172:1155-65.

Aijo M, Kauppinen M, Kurjala UM, Parketti T: Physical activity, fitness and all-cause mortality. J Sports Health Sci 2016.




Vissza a Referátumok oldalra


Adatkezelési tájékoztató

Kövessen minket a Facebookon!


Kérjük, adója 1%-ával támogassa társaságunkat!