Hypertonia pp 2016

Közzététel: 2016. október 17.

Apor Péter dr.

SLIDE 1
A fizikai aktivitás nem csak a hypertónia kifejlődését korlátozza, hanem a hypertóniások vérnyomását is csökkenti, ezért a Társaságok (felsorolva Ferreira cikkében: J Hpertension 2016;34(5):830) egyértelműen javasolják a fizikai aktivitást az első lépésként gyógyszer nélkül vagy azzal együtt.

SLIDE 2
De kérdés a Frequency, Intensity, Time, Type: FITT). Egyetértés van abban, hogy a heti legalább 150 perc—napi 30—mérsékelt-közepes intenzitású, aerob jellegű mozgás az alap (gyaloglás, kocogás, biciklizés, úszás), amelyhez dinamikus rezisztencia gyakorlatok (mozgatott súlyok-ellenállások, rugalmas szalag stb.) társulhatnak „a metabolikusan aktív izomtömeg fejlesztésére/megtartására”. Statikus erőgyakorlatokat—a préselés elkerülésével--is javasol egy ajánlás, az előbbi indoklással (3).

SLIDE 3
Milyen mértékben csökkenti a kardiovaszkuláris morbiditást/mortalitást az edzés? Hat tanulmányból az derül ki, hogy a fizikailag aktív hypertóniások 16-67%kal ritkábban halnak meg kardiovaszkuláris és 17-57%kal bármely okból. A J. Hypertension 2016; 5. számában közölt adatok szerint a NHANES-tanulmányban részt vett 2035 hypertóniás személyből 322 halt meg 80 hónapos kísérés során, 2,02/ezer fő gyakoriságnak felelve meg—ennek alapján minden 60perc/nap fizikai aktivitás 23%kal csökkenti a halálozás esélyét. Ha az aktivitás egyéb kedvező hatásait: testsúlycsökkentést, a gyulladás mérséklését (CRP csökkentés!), a komorbiditások csökkentését is figyelembe vették, 19%ra tehető a bármely okú és 17%ra a kardiovaszkuláris halálozás-csökkenése.

SLIDE 4
Közel százezer 27-44 éves nő 1991 óta 20 éves kísérése során 544 koronária eseményt észleltek. A fizikailag aktívak: 30 MET-óra/hét feletti aktivitás eredménye 25%os rizikócsökkenés, melyben a heti testmozgás összege és nem a gyakorisága volt a fontos. Ez az előny minden BMI-osztályban érvényes: mindenki mozogjon, bármennyi is a (túl)súlya, de a 25 alatti BMI-jű nők élvezhették legnagyobb mértékben a testmozgás védő hatását, a 49%os rizikócsökkenést (4).

SLIDE 5
Összevethető-e a gyógyszeres kezelés és a fizikai aktivitás? A heti legalább két alkalommal végzett aktivitás már jelentősen javítja a gyógyszert szedők életkilátásait —főleg akiken a gyógyszer nem volt eléggé hatásos——de direkt összehasonlító tanulmány még nem készült. A nagy RCT-ket áttekintve, Naci és Joannidis (6) következtetése az, hogy mind a fizikai aktivitás, mind a gyógyszeres kezelés hasonló mértékben csökkenti a halálozást a koronária betegeken és prediabetesben, az aktivitás még hatásosabb lehet a gyógyszereknél a stroke megelőzésben és alig kevésbé hatékony a szív- elégtelenség okozta halálozás prevencióban, mint a diuretikum.

SLIDE 6
A másodlagos hypertóniások kevesebbet nyerhetnek a testedzéssel, mint a primer („esszenciális”) magas vérnyomásos személyek, vagy mint a legnagyobb nyertesek: a prehypertóniások—csakúgy a prediabeteszes személyek. Nem csak a vérnyomásérték kedvező alakulása, hanem a szervkárosodások elkerülése, az antihypertenzív gyógyszerigény csökkenése, a többi kardiometabolikus rizikófaktor visszaszorulása egyaránt a mozgás-kezelés hatásosságát dicséri---mint ez évtizedek óta ismert (7).

SLIDE 7
Persze csak a 180/105 Hgmmnél nem magasabb vérnyomással álljunk oda edzeni, mérsékelt-közepes intenzitású aerob terheléseket végezve.
Az edzés közben a 220/120 Hgmm vérnyomás meghaladása rövid pihenőt, esetleg vazodilatátor szert indikál. EKG minden hypertóniáson készüljön a programra utaláskor, terheléses vizsgálatot csak egyéb okok indokolnak.
(Felügyelt edzések során nagyon ritka a stroke vagy egyéb vaszkuláris esemény.)

SLIDE 8
A „nagyintenzitású interval edzés (HIIT) elterjedőben van a kardiovaszkuláris betegek rehabilitációjában és másodlagos prevenciójában, mivel rövidebb idő alatt nagyobb a kedvező hatása az egyenleteshez képest, de még tisztázandó az optimális formája (Hussain et 12).
A rezisztencia („erő-„) edzések a hypertóniások számára sem tiltottak, de meg kell tanulni préselés nélkül, a glottis lezárása nélkül lehajolni, terhet felvenni, rezisztencia-edzést végezni—ez a kardiális rehabilitációban is alapfeladat.
A végtagi vérkeringés leszorítása mellett végzett izomedzés („kaatsu”) gyorsabb erőnövekedést eredményez, mint a hagyományos rezisztencia edzés. A hypertóniás idős nők 20%-os erővel de leszorított végtaggal nagyobb erőnövekedést értek el, kisebb diszkomfortérzéssel és tejsavszinttel, mint a 60%os erő+leszorítás, illetve edzés nélkül csak leszorítással (Pinto et 13).

SLIDE 9
„Napi hírek”:
Az erős (napi 3nál több) kávéfogyasztás (10%) ellensúlyozása: a fizikailag aktívabbakon (61% az ülő életvezetésű) 12,6 év során 70 CV esemény történt, 7,1%-ban a nagy kávéfogyaszók körében, 2,2%ban az absztinensek között. (Harvest Study: Mos L et: J Hypertens 2016 Sep;34 Suppl 2)

A fizikai aktivás gazdasági haszna: 26ezer személy, 32% fizikailag aktív, köztük 32%-nak történt CV-esemény, az inaktívak körében 47%-nak. Az aktívak egészségügyi (health-care) költségei szignifikánsan alacsonyabbak (Valero-Elizondo et ; Am J Heart Assoc 2016 Sep 7;5(7)).

Az idősek bajai (psychés rendellenességek –46%--, hypertenzió –33%--diabetes 23%--stroke—17%--mozgatórendszeri betegségek 9-17%--mérsékelhetők, megelőzhetők a fizikai aktivitással (Al-Momani M et Clin Interv Aging 2016 Aug 9;11:1043)

A kis artériák elaszticitási indexe 2816 svéd lakoson, 9,7éves kisérés során a fizikailag aktívakon is csökkent ugyan, de eleve kedvezőbb értékről—a fizikai aktivitást fenn kell tartani az egész élet során (Daka B: J Hypertens 2016 Sep 34 Suppl 2:e98)

A diabeteszes retinopátia negatív korrelációban van a HbA1cvel és a BMIvel, és ezektől függetlenül a fizikai aktivitással: az aktivitás védi a látóhártyát (Praidou et J. Diabetes Complications 2016 Jun 29).

SLIDE 10
Memo:
Kocogok vagy kertem ásom: lejjebb megy a vérnyomásom.
Dombra menést jobban bírom: jobb a cukrom, csökkent zsírom.




Vissza a Referátumok oldalra


Kövessen minket a Facebookon!


Kérjük, adója 1%-ával támogassa társaságunkat!