Apor Péter: Mozogjunk többet idősen is!

Közzététel: 2014. január 6.

A testmozgás fokozását célzó beavatkozások az idősödés korában
Kollázs, 2013.

Az életkor haladásával általában csökken a fizikai aktivitás. Fan és mtsai [1] a NHANES keretén belül a csaknem négyezer nő testmozgás-aktivitási szokásairól szerzett információkat dolgozták fel. A 35 éves kor alatt a gyaloglás 40, a táncolás 20, a futószalag 15, a biciklizés 11, a jóga 10 százalékuk mozgásformája, ami a 35-44 éves korban lecsökkent, elsősorban a társas aktivitások terén. A háztartási teendők, a gyaloglás, a túrázás is csökkent, míg a 75 éves kor után csaknem valamennyi testmozgás visszaszorul. (Ne feledjük: a heti legalább ötször, legalább félórás, mérsékelten lihegtető, megizzasztó testmozgás, emellett hetente legalább kétszer izomerősítő gyakorlatok minden életkorban nagy védelmet nyújtanak. Az idősödés emellett megkívánja a mozgatórendszer karbantartását, az izületi mozgásterjedelem, a nyúlékonyság, az ügyesség őrzését is.)

Az English Longitudinal Study of Ageing 2002 óta gyűjt adatokat 3454, a kezdetben átlagosan 63 éves és nem beteg személyről. Az „egészséges öregedés” 8 éves követés során 19,3 százalékukban valósult meg. A fizikailag inaktívakkal szemben a mérsékelt aktivitás (heti legalább egy mérsékelten intenzív testmozgás) 2,67, a legalább heti egy intenzív mozgás 3,53-as esélyhányadossal jelent kedvezőbb helyzetet az egészség megtartására. Az aktívvá válás 3,37, az aktívnak maradás 7,68-as eséllyel segít az egészség megőrzésében [2].

A heti 150 perc testmozgás egészséges öregedést ígér—írták Almeida és mtsai [3]. Ausztráliában 12 ezer, 65-83 éves férfit 10-13 éven át kísértek. A Patient Health Questionnaire 10 alatti, a Telephone Interview for Cognitive Status 27 alatti score és a korlátozás nélküli napi életvitel és testmozgás voltak a záró kritériumok. A kezdéskor 16,9% volt aktív, ezek elhalálozási esélye 0,74 volt az inaktívakkal szemben. Az aktívak között az egészséges öregedés kritériumainak többen feleltek meg (HR: 1,35). Akik kezdettől aktívak voltak és azok is maradtak, nagy eséllyel öregedtek meg egészségesen (HR: 1,59). A lendületes aktivitás véd legjobban, ha nem veszélyes.

Az időskori sarcopenia (izomtömeg fogyása—dynopenia az erő vesztése) diagnosztikai kritériumai szerint hogyan alakul ki az izomfogyás?—Ezt 2928, kezdetben jól funkcionáló 70-79 éves személy 9 éven keresztüli kilenc mérésével követték Murphy és mtsai [4]. A zsírmentes testtömeg „alacsony” voltát férfiakon a 7,95 kg/m2 , nőkön a 6,24kg/m2 alatti érték, az alacsony teljesítőképességet az 1,0 m/mp alatti járássebesség, az alacsony erőt a 30 illetve 20 kg alatti markolóerő jelenti. Presarcopeniának a csak alacsony zsírmentes testtömeg, sarcopeniának az alacsony zsírmentes testtömeg plusz alacsony markolóerő, vagy alacsony LBM plusz lassú járássebesség meglétét nevezték. Kezdetben a vizsgáltak 54 százalékának a mutatói jobbak voltak a fenti kritériumoknál, 21% volt presarcopeniás, 20% intermediális. A kezdeti „normális” csoportból csupán 1% vált presarcopeniássá, a legnagyobb romlás a presarcopeniásokból került ki: 7%. A lassú járássebesség 12%-ban, a sarcopenia 13%-ban jellemezte az elhalálozáshoz közelítést. A nagy BMI és a valamely testtáji fájdalom nagy valószínűséggel vezetett sarcopeniához, míg a mérsékelt testmozgás a presarcopeniások egyrészét „normálissá” alakította. A fájdalom, a nagy testtömeg index és a fizikai inaktivitás változtatható faktorok, tehát elkerülendők. Az időskorban is megtartott fizikai aktivitás nagyfokú védelmet jelent.

A nem edzés-szerű testmozgás hat-e a kardiovaszkuláris megbetegedések gyakoriságára? A Stockholm környéki minden harmincadik hatvanéves férfi és nő kapott meghívást és négyötödük részt is vett a kérdőív kitöltésében és a klinikai vizsgálatban. 12,5 év során az derült ki, hogy a nem-edzésszerű de jelentős aktivitás mindkét nemben karcsúbb derékkal, alacsonyabb trigliceriddel és magasabb HDL-koleszterin szinttel jár, körükben a metabolikus szindroma jelentősen ritkábban fordult elő. Az aktív férfiak kedvezőbb inzulin- vércukor- és fibrinogén szinttel rendelkeztek. Az első szívesemény bekövetkezésének esélye 27 százalékkal kisebb az aktívakon, a bármelyokú mortalitás esélye harminc százalékkal [5].

A japán Physical Activity Reference for Health Promotion által megfogalmazott teljesítendő fizikai aktivitás (lásd fent) és a diabetes előfordulása 4633, 20-39 éves férfin azt mutatta, hogy a 14 éves kísérés során 266 cukorbeteggé vált személy a legkevésbbé fittek közül került ki. Az átlagos fittség (10,8 MET) feletti személyek esélye 0,67 a cukorbeteggé válásra- ez a fittség-érték reális a 40 évesnél fiatalabb lakosság körében [6].

Hogyan vehetők rá az (idősebb) emberek a rendszeres testmozgásra?

Néhány ötlet, tapasztalat a 2013-ban megjelent közleményekből:

Egy terjedelmes áttekintés szól az időskorban alkalmazott, a fizikai aktivitást előmozdítani szándékozó beavatkozásokról [7]. A kognitív-viselkedésbeli irányultság a hatásosabb, a csak viselkedés-változató törekvések eredménye viszont hosszabban tart.

A 2012 októberéig fellelhető távoli és web 2.0 módszerekkel történt beavatkozásokat (internet, smart telefon, telefon, mail-outok) gyűjtötték össze Foster és mtsai [8], ahol legalább egy éves követés valósult meg. A talált 11 tanulmány 5862 személyt érintett. Általában „pozitív, mérsékelt” aktivitásnövekedést/javulást értek el a kardiovaszkuláris prevenció terén. Leghatásosabbnak a telefon- kapcsolat bizonyult, ha egyénre szabott programot lehetett megbeszélni. Ez két év után is hatásos lehet.

Ugyanez a munkacsoport összevette a szemtől-szembe megbeszélés hatékonyságával a távoli bíztatásét [9, 10], de nem sikerült a kérdést eldönteni.

A legmodernebb technológiát, a smartphone-ok használhatóságát Bert és mtsai [11] a PubMed-beli keresés alapján tárgyalták. A táplálék kalóriaszámítása, ételallergiák esetére szóló információk, sport-statisztikák, az elesés megelőzést segítő ötletek bukkantak fel, de hiányos a megbízhatóság, a monitorozás, az professzionális egészségügyi ismereteket gyakran kihagyják, ezért kockázatos csak ezekre az információkra hagyatkozni.

Smartphone program (ManUp) kezdte működését Gladstone és Rockhampton (Queens) vidékén, interaktív és motiváló SMS-ekkel [12].

A motiváló célzatú telefonhívások hatékonyságáról a 86, 55 évesnél idősebb személy fizikai aktivitását heti 4 telefonhívással előmozdító próbálkozás részleges sikert hozott: átmenetileg többet és hatékonyabban mozogtak, mint a csak ismertető anyaggal ellátottak. Fél év után azonban eltűnőben volt a kezdeti siker [13].

A munkahelyi egészség-előmozdító programok áttekintését vállalták Wierenga és mtsai [14].

A hivatalokban az üléssel töltött idő csökkentését célozva végeztek felmérést Ausztrália három állami intézményében, ahol „Aktív iroda” „Aktív munkahely” jelszóval pedométerrel, akcelerométerrel kontrollált-serkentett, könnyű testmozgással megszakított munkamenetettel, a komputerek időszakos kikapcsolásával az üléssel töltött idő 1,6-1,7 százalékos csökkenését, a könnyű mozgással eltöltött idő másfél százalékos növekedését értek el [15].


A társastáncok mozgósító erejéről


Jónéhány közlemény a klasszikus (báli) vagy a népi táncok mozgósító-egészségőrző hatásáról tájékoztat. A walzer, a mazurka, a polka az elesések gyakoriságát mérsékelte a 73 éveseken, és a hatást a Berg Balance Scale-val mérték a leghívebben [16]. A hagyományos thai tánc heti 3x40 perce 6 héten át a 66 évesek hatperces járástempóját, az ötszöri felállás-leülés idejét, és az ülve lábelérés teszteredményét jelentőn javította [17].

A szívelégtelenségben (NYHA II-III) szenvedő 67 éves férfiak aerob kapacitása 19-ről 26 ml/kg.percre, a VE/VCO2 slope-juk 18%kal javult a görög hagyományos táncok nyolchónapos gyakorlása során [18], olyan mértékben, mint a formális edzések eredményeképen.

A Parkinson-kór fékezésére, Huntington-betegségben a táncot is használják a fizioterápia mellett-helyett, körülbelül azonos hatásfokkal [19, 20, 21], illetve a tánc jobban oldotta a lépések befagyottságát, javította az egyensúly megtartását. Randomizált protokol indult Ausztráliában a tánc hasznának megismerésére az elesések megelőzésére—hivatkozva a tánc holisztikus voltára, amiben hasonlít a Tai-chi-ra [22]. A neuroplaszticitást indukáló szerepet az idősek funkcionalitásának megtartásában-fejlesztésében jól fel lehet használni, de kardiovaszkuláris védelmet csak a kellő intenzitású és tartamú testmozgás kínál [23]. A tánc psychoszociális szempontú hatékonysága felülmúlhatja az egyéb fizikai aktivitásokét [24]. A lagosi középkorú, hypertóniás személyek heti kétszer, összesen csupán nyolc alkalommal vettek részt közös tánc-foglalkozáson, ám a csak előadásokat hallgató kontrollokkal szemben így is csökkent a vérnyomásuk és a pulzusszámuk [25].

Speciális célcsoportok a tánc-terápiában az elesés megelőzésre különösen rászorulók, a depressziósok, a helyváltoztatásban korlátolt személyek. A félelem az elesésektől a 70 éves feletti korosztályban a rosszabb szociális helyzetűeket, a rosszabb egészségű, korlátozottabb funkcionális kapacitásúakat jellemzi—a beavatkozásoknál ezt is érdemes figyelembe venni [26]. A nagyon kövérek (BMI 39) hatperces járás-eredményén az egyéves aerob edzés nem javított, noha az aerob kapacitásuk nőtt és nőtt a fizikai aktivitásuk—ebben a populációban a hatperces járásteszt (6MWT) nem elég jó indikátor [27].


Idézett közlemények:


[1] Fan JX, Kowaleski-Jones L, Wen M: Walking or dancing: patterns of physical activity (PA) participation for women. J Aging Health 2013;25(7):1182-1203.


[2] Hamer M, Lavoie KL, Bacon SL: Taking up physical activity in later life and healthy ageing: the English longitudinal study of ageing. Br J Spoerts Med 2013 Nov 25. doi: 10,1136/bjsports-2013-092993.


[3] Almeida OP, Khan KM, Hankey GJ et: 150 minutes of vigorous physical activity per week predicts survival and successful ageing: a population-based 11-year longitudinal study of 12201 older Australian men. Br J Sports Med 2013 Sep 3 doi:10.1136/bjspotrs-2013-092814.


[4] Murphy RA, Ip EH, Zhnag Q etc: Transition of sarcopenia and determinants of transition in older adults. J Gerontol A Biol Sci Med Sci 2013 Sep 7. E-mail: Rachel.murphy@nih.gov


[5] Ekblom-Bak E, Ekblom B, Vikström M et: The importance of non-exercise physical activity for cardiovascular health and longevity. Br J Sports Med 2013 Oct 28 doi 10.1136/bjsports-2012-092038.


[6] Kawakami P, Sawada SS, Matsushita M et: Reference values for cardiorsspiratory fitness and incidence of Type 2 diabetes J Epidemiol 2013 Nov 16


[7] Chase JA: Physical activity interventions among older adults: a literature review. Res Theory Nurs Pract 2013;27(1):53-80.


[8] Foster C, Richards J, Thorogoog M, Hillsdon M: Remote and web 2.0 interventions for promoting physical activity. Cochrane Database Syst Rev 2013?9:CD010395.


[9] Richards J, Hillsdon M, Thorogood M, Foster C: Face-to-face interventions for promoting physical activity. Cochrane Database Syst Rev 2013;9:CD010392.


[10] Richards J, Thorogood M, Hillsdon M, Foster C: Face-to-face versus remote and web 2.0 interventions for promoting physical activity. Cochrane Database Syst Rev 2013;9:CD010393.


[11] Bert F, Giacometti M, Gualano MR, Siliquinei R: Smartphones and health promotion: a review of the evidence. J Med Syst 2014;38(1):9995 (fabrizio.bert@unito.it)


[12] Ding M, Karunanithi M, Duncan M et: A mobie phone health promotion profram for middle-aged males Cong Proc IEEE Eng Med Biol Soc 2013;1173-6. doi: 10.1109/EMBC.2013.6609715.


[13] Lilienthal KR, Pignol AE, Holm JE et: Telephone-based motivational interviewing to promote physical activity and stage of change progression in older adults. J Aging Phys Act 2013 Nov 13.


[14] Wierenga D, Engbers LH, Van Empelen P et: What is actually measured in process evaluation for workshite health promotion programs: a systematic review. BMC Public Health 2013; 13(1):1190.


[15] Parry S, Straker L, Gilson ND, Smith AJ: Participatory workplace interventions can reduce sedentary time for office workers—a randomised controlled trial PLoS One 2013?8(12):e78957.


[16] Bianco A, Patti A, Bellafiore M et: Group fitness activities for the elderly: an innovative approach to reduce falls and injuries. Aging Clin Exp Res 2013 Sep 21.


[17] Janyacharoen T,Laophosri M, Kanpittaya J et : Physical performance in recently aged adults after 6 weeks traditional Thai dance: a randomized controlled trial. Clin Interv Aging 2013;8:855-9.


[18] Kaltsatou AC, Kuidi EI, Anifanti MA et: Functional and psychosocial effects of either a traditional dancing or a formal exercising training program in patients with chronic heart failure: a comparative randomized controlled study. Clin Rehabil 2013 Jul 17.


[19] Volpe D, Signorini M, Marchetto A et: A comparison of Irish set dancing and exercises for people with Parkinson,s disease: a phase II feasibility study. BMC Geriatr 2013;13:54.


[20] Kloos AD, Fritz NE, Kostyk SK et: Video game play dance (Dance Dance Revolution) as a potential exercise therapy in Huntington,s disease: a controlled clinical trial. Clin Rehabil 2013;27(11):972-82.


[21] Grazina R, Massano J: Physical exercise and Parkinson,s disease: influence of symptoms, disease course and prevention. Rev Neurosci 2013;24(2):139-52.


[22] Merom D, Cumming R, Mathieu E et: Can social dancing prevent falls in older adults? a protocol of the Dance, Aging, Cognition, Economics (DAnCE) falls prevention randomided controlled trial. BMC Public Health 2013;15:477


[23] Kattenstroth JC, Kalish T, Holt S et: Six months of dance interventions enhances postural, sensimotor, and cognitive performance in elderly without affecting cardio-respiratory functions. Front Aging Neurosci 2013;5:5.


[24] Guzmán-Garcia A, Hughes JC, James IA, Rochester L: Dancing as a psychosocial intervention in care homes: a systematic review of the literature Int J Geriatr Psychiatr 2013¿28(9):914-24.


[25] Aweto HA, Owoexe OB, Akinbo SR, Onabajo AA: Effects of dance movement therapy on selected cardiovascular parameters and estimated maximum oxygen consumption in hypertensive patients Nig Q J Hosp Med 2012;22(2):125-9.


[26] Patil R, Uusi-Rasi K, Kannus P et: Concern about falling in older women with a history of falls. Gerontology 2014;60(1):22-30.


[27] Aadland E, Jepsen R, Andersen JR, Anderssen JA: Increased physical activity improves aerobic fitness, but not functional walking capacity, in severely obese subjects participating in a lifestyle intervention. J Rehabil Med 2013;45(10):1071-7.


Apor Péter dr.

p.apor.md@gmail.com

Mozogjunk többet idősen is!

A testmozgás fokozását célzó beavatkozásokról az idősödés korában

Összefoglalás:
Idősödéssel a „természetes” testmozgás jelentősen lecsökken, s ennek következtében romlik a kardiovaszkuláris egészség, csökken az izomerő és az izomtömeg, hanyatlik a motorikus funkciók végrehajtása. E folyamatok lassítására „a mindenkinek ajánlott” testmozgáson kívül a motorikus funkciók ápolása is szükséges feladat. A legfrisseb közleményekből idézünk példákat a fizikai aktivitás serkentésére. Elsősorban a telekommunikáció az újdonság, de a táncmozgalmak a psychoszociális előnyeik miatt egyre kedveltebbek.


Kulcsszavak:
idősödés és fizikai aktivitás, egészséges öregedés, sarcopenia-dynapenia, kardiovaszkuláris prevenció, web- és telekommunikációs módszerek(smartphone etc) a testmozgás serkentésében, társas- és báli táncmozgalmak a fizikum megőrzésére.

More physical activity in aging!

Some methods for promoting activity of older population


Summary:
The „natural physical activity” of aging population is decreasing, with the deleterious consequences for cardiovascular system, for sarcopenia and dynapenia, and for the motoric skills. Therefore anaerobic and resistance exercises (sports, activities around the house etc.) --suggested for everyone-- are very important even for the ageing population and exercises for maintaining the motoric performances. Recent promothing methods are cited, included telecommunication and dancing movements.

Key-words:
aging and decreasing physical activity, healthy aging, sarcopenia-dynapenia, cardiovascular prevention, web- and telecommunication-methods for promoting physical activity, social and folk dances for maintaining the health.




Vissza a Referátumok oldalra


Kövessen minket a Facebookon!


Kérjük, adója 1%-ával támogassa társaságunkat!