Itt az idő a fizikai inaktivitás-obezitás mitoszának kipukkasztására: a rossz étkezést nem lehet ellensúlyozni

Közzététel: 2018. április 10.

It is time to bust the myth of physical inactivity and obesity: you cannot outrun a bad diet
Malhottra A. és mtsai: (Frimley Park Hospital; Email: aseem.malhottra@hotmail.com): Br J Sports Med 2015;49 (15):967.

A Szerzők azt a téveszmét teszik szóvá, hogy a „mindenkinek ajánlott” fizikai aktivitás: a heti legalább ötször félórás „moderate” intenzitású ténykedés – pl. közepes lendületű gyaloglás – és legalább kétszer 20 perc rezisztencia-edzés (a nagy izomcsoportok megtartására) elegendő a kövérség megszüntetésére. Ez az aktivitás a kardiovaszkuláris megbetegedések, a diabetes 2, a demencia, néhány daganatféleség felléptét akár 30 százalékkal csökkenti. (Még inkább ennek a kétszerese: a heti 5-6 óta – nem versenysport-intenzitású – testmozgás, ami kb. heti kétezer Kalória felhasználással jár – Referens). A helytelen táplálkozás több kárt tesz, mint az inaktivitás, az alkohol és a dohányzás együtt – írta a Lancet, a világ egyik vezető orvosi lapja.

Az egyes testmozgások energia igényét legteljesebben Ainsworth és mtsai közleményeiből idézik (Med Sci Sports Exercise 2000,32(9):498-516.) A neten is kaphatunk számolási segítséget ennek alapján (pl. „testmozgások energia szükséglete”): gyaloglás-kocogással a 80 kg-os, 175 cm-es férfi egy óra alatt kb. 340 kalóriát használ fel, 12 km/ó (lassú-közepes) futás egy órája: 350 kalória; biciklizés 20 km/ó sebességgel óránként 450 kalória … Ehhez mérten 10 deka kenyér: 250 kalória, egy zsemle 150 kalória 10 deka szalámi 500 kalória, sertéshús 450 kalória stb. (net: „Tápanyagtáblázat”). Nyilvánvaló, hogy a testmozgásban kevéssé járatos, évtizedek óta lihegtető mozgást tartósan nem végző, 20-30 kiló súlyfelesleggel bíró személy ugyan 6-10 kilót leadhat az első 1-2 hónapban – ennek egyrésze vízfelesleg –, ám csak testmozgással keveseknek sikerül ez: elvész a kezdeti lendület, a fogadalom, nő a kulináris élvezetek iránti nosztalgia.

A rendszeres testmozgás nem a fogyasztás érdekében (lenne) kötelező, hanem annak a sokoldalú előnynek, alkalmazkodási folyamatoknak a megszerzésére, fenntartására, amit egészségnek nevezünk. A vérkeringési rendszer, a légzés, az erek, a sejtek cukorfelvevő és felhasználó képessége, energiatermelő és felhasználó lehetőségei, a vérlipidek felhasználása izommunkára, a szervezetünk védettebbé válása az anyagcsere stresszek, az oxidatív stresszel szemben, agyi-szellemi funkcióink védelme, mozgatórendszerünk megújítása … Ezek a testmozgással szerezhető előnyök. Csak a testmozgással – és semmi mással!

Ahhoz, hogy ne gyűljön fel a normálisnál több zsír a szerveinkben, a hasunkban bent és körülötte, ahhoz a rendszeres testmozgáson kívül rendesen: ésszerűen, csak az energia leadásnak megfelelően szabad étkezni – és persze a táplálékok minőségére is figyelni kell.

Apor Péter dr.




Vissza a Referátumok oldalra


Kövessen minket a Facebookon!


Kérjük, adója 1%-ával támogassa társaságunkat!