Az antioxidánsok megelőzik vagy csökkentik-e a terhelés utáni izomlázat?

Közzététel: 2018. március 22.

Ranchordas M. és mtsai: Br J Sports Med 2018 március

Javasolták, hogy nagy adagban – a táplálkozásélettan által javasolt dózis akár tízszeresét szedjék az extrém terhelés előtt és utána, napokig, az izomláz enyhítésére. Az indok, hogy a terhelés/izommunka során szabad gyökök jutnak ki az izomsejtekből, amelyek kimerítik az antioxidatív kapacitást, és felszaporodva gyulladást indítanak. (Tsai K et: MSSE 2001;31(11):1465). A táplálkozással bevitt antioxidánsok védenek ez ellen – így az elmélet. Egyszerű dolog beszedni a kapszulákat, akár csak a nagyobb terhelések, a 3-4 naponként lejátszott meccs után, a Tour de France napjaiban. A hatásosságuk azonban kétséges az irodalom szusztémás áttekintése után, ellentmondó következtetésekre jutottak a potenciális káros következményekről is.

Ötven közlemény, 1089 sportoló tapasztalatait összegezték Ranchordas MK és mtsai: (Cochrane Database Systematic Reviews 2017;12. doi: 10.1002/14651858.CD009789.) Nagyon különbözők a szedett antioxidánsok: vitaminok, növények, azok kivonatai, teák – a javasolt adagok jóval felette vannak az egészségügyileg javasoltnak, emellett sok pontatlanság és egyéb hiba gyengíti a mondandókat. Ennek ellenére lehet, hogy az antioxidáns – igen kis mértékben – mérsékli az izomlázat az első 2-3 napban. Hasmenés és gázosodás lehet a mellékhatás. De káros hatása lehet a sebgyógyulás lassítása, az edzés-alkalmazkodás lassítása, felmerült a halálozás növelése is.

Az antioxidáns szedése kidobott pénz. Inkább mozogjunk többet, rendszeresen, kiegyensúlyozott diétát tartsunk napi 5-6 étkezéssel. Az izomláz pozitív, az alkalmazkodást segítő/jelző, az izmok fejlődését segítő jelenség.

Apor Péter dr.




Vissza a Referátumok oldalra


Kövessen minket a Facebookon!


Kérjük, adója 1%-ával támogassa társaságunkat!